Allt om din resa

Inför en resa kan det vara en hel del att tänka på. Här kan du ta del av det mesta som är bra att veta, såväl inför som under själva resan.

Informationen är uppdelad i tre olika kategorier som du finner till höger. Under respektive kategori finns ett antal länkar. Klicka på dessa för att snabbt navigera bland informationen. Om du inte hittar svaret på din fråga här är du naturligtvis alltid välkommen att kontakta oss.

Förändringar som ligger utanför vår eller våra leverantörers kontroll kan tillkomma. På golfplaisir.se finns alltid den mest aktuella informationen. Vi rekommenderar att ni återvänder till denna sida strax innan avresa för att se om någon viktig information har ändrats.


Sök resmål

Avreseort och datum

Land och resmål


Bokning av resan

Din golfresa bokar du antingen här på hemsidan, under Boka online, eller via telefon med Golf Plaisirs säljavdelning, tel 08-51930300. Om du är berättigad till en rabatt via någon kampanj skall du boka med Golf Plaisirs säljavdelning. Rabatten dras då direkt på din faktura. Observera att eventuell kampanjkod skall uppges vid bokningstillfället. Golf Plaisir har inte möjligheter att dra rabatter i efterhand.

Om du har ett presentkort måste du skicka in presentkortet till oss innan beloppet kan dras av från din faktura.

Adress: Golf Plaisir, Box 45439, 104 31 Stockholm.

 

Ibland finns önskemål om att t ex få bo på en viss våning eller i ett visst rum. Vi tar gärna emot dylika önskemål för att på så vis ge dig bästa möjliga resa. Vi kan dock aldrig garantera att önskemålen uppfylls, om det inte klart framgår att det är något som bokats och betalats av dig.

Före resan

Bokning av resan

Bokning av resan

Din golfresa bokar du antingen här på hemsidan, under Boka online, eller via telefon med Golf Plaisirs säljavdelning, tel 08-51930300. Om du är berättigad till en rabatt via någon kampanj skall du boka med Golf Plaisirs säljavdelning. Rabatten dras då direkt på din faktura. Observera att eventuell kampanjkod skall uppges vid bokningstillfället. Golf Plaisir har inte möjligheter att dra rabatter i efterhand.

Om du har ett presentkort måste du skicka in presentkortet till oss innan beloppet kan dras av från din faktura.

Adress: Golf Plaisir, Box 45439, 104 31 Stockholm. 

 

Ibland finns önskemål om att t ex få bo på en viss våning eller i ett visst rum. Vi tar gärna emot dylika önskemål för att på så vis ge dig bästa möjliga resa. Vi kan dock aldrig garantera att önskemålen uppfylls, om det inte klart framgår att det är något som bokats och betalats av dig.

Avbeställningsskydd

Avbeställningsskydd

Golf Plaisirs Avbeställningsskydd Grund gäller vid sjukdom tillsammans med läkarintyg enligt Golf Plaisirs resevillkor. Avbeställningsskyddet kan endast tecknas i samband med bokningen av resan, d.v.s. måste bokas innan dellikvid är erlagd och betalas in tillsammans med densamma. Vid avbokning där ni kan nyttja avbeställningsskyddet återbetalas inte kostnaden för försäkringen och det dras även en administrativ kostnad på 200 kr. Kostnaden för avbeställningsskyddet styrs av totalkostnaden för resan enligt nedan.

För resor som kostar mer än 25 000 kr per person erbjuder inte Golf Plaisir något eget avbeställningsskydd. Vi rekommenderar att ni kontaktar ert försäkringsbolag eller Europeiska Reseförsäkringar. Generellt rekommenderar vi samtliga resenärer att kontrollera vilket försäkringsskydd de har samt vilka villkor som gäller om man betalt resan med kreditkort.

 

Observera att Golf Plaisirs Avbeställningsskydd Grund även försäkrar dig om någon i ditt resesällskap blir sjuk och du på grund av detta inte kan resa.

 

Avbeställningsskydd

Pris

Resans totalpris per person upp till 10 000 kr 250 kr per person
Resans totalpris per person från 10 001 – 15 000 kr 400 kr per person
Resans totalpris per person från 15 001 – 25 000 kr 700 kr per person

 

Golfbagsförsäkring

Golfbagsförsäkring

Försäkra dig mot försenad golfbag på flyget och även mot eventuella skador på eller stöld av golfklubborna.

Golfsemestern är ofta årets höjdpunkt och något som man ser fram emot med tillförsikt, förväntningarna är höga och längtan att spela golf är stor. Allt detta kan snabbt raseras om dina golfklubbor inte kommer med planet. Flygbolagens ersättning är i dessa fall låga och de ersätter bara för direkta utlägg.

Med golfbagsförsäkringen erhåller du en ersättning som motsvarar en dags övernattning vid missad speldag. För en veckoresa motsvarar detta 1/7 av resans pris exklusive försäkringar och skatter. Vi har även byggt in en skade/stöldförsäkring upp till 30000  kr vid skada eller stöld av golfklubborna på flyget. Flygbolagen ersätter normalt per incheckat kilo. Dagens klubbor kostar så pass mycket och väger så lite att ersättning blir löjligt låg och hemförsäkringen har ofta en självrisk som överskrider inköpsvärdet om det endast är en klubba som är skadad.

 

  • Om ditt plan landar före 14:00 får du ersättning motsvarande en dagsandel av resans pris för varje påbörjad 24 timmarsperiod som din golfbag är försenad.
  • Om ditt plan landar efter 14:00 och din golfbag inte anlänt senast kl 10:00 påföljande dag lämnas ersättning med en dagsandel för varje påbörjad 24 timmarsperiod som din golfbag anländer efter kl 10:00 påföljande dag.

Detta är en billig och skräddarsydd försäkring för golfare som vi rekommenderar alla våra resenärer att teckna!

 

Priset är endast 195 kr/golfbag oavsett priset på er resa. Försäkringen går att teckna ända fram till avresa. För påbokning av Golfbagsförsäkring, kontakta Golf Plaisir på telefon 08-51930300.

Sittplatsbokning på flyget

Sittplatsbokning på flyget

Många av våra resenärer önskar att förboka sin sittplats på planet redan innan incheckning. Flygbolagen har olika möjligheter till detta. Vissa flygbolag tar betalt för detta medan andra ger detta kostnadsfritt.

Nedan finner ni en sammanställning på de flygbolag vi utnyttjar och möjligheter att förboka sittplats.

 

 Flygbolag

 Kommentar

 TAP  Möjligt att boka sittplats. Kontakta Golf Plaisir, 08-51930300.
 Turkish Airlines  Möjligt att boka sittplats. Kontakta Golf Plaisir, 08-51930300.
 Norwegian  När ni har fått era biljetter kan ni logga in på www.norwegian.se och beställa och betala för er favoritplats. Ni måste ha ert bokningsnummer på biljetten för att beställa platsen.
 Novair

 Länk till bokning av sittplats.

Använd ditt sexsiffriga ordernummer hos Golf Plaisir för att logga in på din bokning.

 SAS Charter

 Länk till bokning av sittplats.

Använd ditt sexsiffriga ordernummer hos Golf Plaisir för att logga in på din bokning.

 SAS  Möjligt att boka sittplats. Kontakta Golf Plaisir, 08-51930300.
 Primera Air

 Länk till bokning av sittplats

 Thomas Cook

 Länk till bokning av sittplats

Logga in med ditt 12-siffriga flygbokningsnummer på sidan och välj Apollo som researrangör. Bokning kan göras tidigast 30 dagar före avresa.

 Aegean  Ej möjligt att förbeställa sittplats
 Royal Air Maroc  Möjligt att boka sittplats. Kontakta Golf Plaisir, 08-51930300.
 Emirates  Går att göra från 30 dagar före avresa. Länk till bokning av sittplats
 Detur  Möjligt att boka sittplats. Kontakta Golf Plaisir, 08-51930300.
 Danish Air Transport  Länk till bokning av sittplats
 Air Greenland  Länk till bokning av sittplats
 Condor  Länk till bokning av sittplats

Logga in med ditt 12-siffriga flygbokningsnummer på sidan och välj Apollo som researrangör. Bokning kan göras tidigast 30 dagar före avresa.

 Bulgarian Air Charter  Ej möjligt att förbeställa sittplats

 

Betalning av resan

Betalning av resan

Då bokning av resan är gjord till Golf Plaisir skickas faktura till huvudbokaren. Om bokning är gjord mer än 37 dagar före avresa skickas två fakturor till huvudbokaren. Den första med förfallodatum 7 dagar från faktureringsdag, den andra med förfallodatum 30 dagar före avresa. Om resan bokas mellan 37 och 32 dagar före avresa skickas endast en faktura med förfallodatum 30 dagar före avresa. När bokning sker då det är mindre än 32 dagar kvar till avresa regleras betalning direkt vid bokning med betal- eller kreditkort.

 

Det är kundens skyldighet att läsa "Allmänna och särkskilda resevillkor"  innan man gör delbetalningen. I och med att man har gjort delinbetalningen så har man godkänt villkoren för resan.

 

Allmänna och särskilda resevillkor

 

För att betala din resa med kort, vänligen klicka på länken nedan.

 

Betalning av resa

 

Observera att Golf Plaisir har möjlighet att ta betalt på flera olika kort på samma order, om t ex alla deltagare vill betala sin personliga del av resan.

 

Felstavat namn

Det är viktigt att kunden läser igenom fakturan noggrant för att kontrollera att alla uppgifter stämmer. Namn skall stavas enligt passet. Observera att det endast är tilltalsnamn och efternamn som skall finnas med, ej eventuella mellannamn. Vänligen kontakta Golf Plaisir för namnändring innan delinbetalning erläggs. Golf Plaisir står inte för några eventuella kostnader från flygbolag som senare namnändringar kan medföra.

Flygbiljett

Flygbiljett

Golf Plaisir skickar ut färdbevis/flygbiljetter mellan 10-14 dagar före avresa. Har du ej erhållit din flygbiljett 7 dagar före avresa är det viktigt att du kontaktar Golf Plaisir på telefon 08-51930300. Flygbiljetten är en värdehandling som kunden ansvarar för. De eventuella kostnader som kan uppstå av en förlorad flygbiljett står kunden således för.

Flygtider

Flygtider

Alla flygtider som Golf Plaisir skickar med fakturorna är preliminära ända fram till avresa. Om ni bokar anslutning inom Sverige, var noga med att boka ombokningsbara biljetter. Flygtider ändras dessvärre emellanåt och det kan bli stora kostnader om anslutningsbiljetter skall köpas på nytt. Golf Plaisir ersätter inga kostnader som ändrade flygtider har orsakat.

 

När det uppstår ändringar av flygtider som överstiger 30 minuter tidigare eller senare erhåller Golf Plaisirs resenärer skriftlig information per brev. Om ändringen görs väldigt nära avresa kommer alla berörda resenärer kontaktas per telefon.

 

Flygtiderna anges alltid i lokala tider.

Visum

Visum

För inresa till vissa länder krävs visum och det är resenärens ansvar att se till att erforderligt visum finns vid avresa, se paragraf 8:3 i de allmänna resevillkoren. Visumansökningar handläggs av resperktive lands ambassad.  För svenska medborgare med annat ursprung eller utländska medborgare kan visum krävas. Det är kundens skyldighet att kontrollera detta med respektive ambassad.

 

Vintern 2011/2012 är Egypten det enda land i vårt utbud där det krävs visum. För nordiska medborgare ingår detta i resans pris och tillhandahålls av oss vid ankomst till Egypten. Vi hänvisar resenärer som är medborgare i icke-nordiska länder till respektive ambassad för information.

Inresetillstånd USA

Följande resedokument krävs för resa till USA

1.  ELEKTRONISKT PASS

Elektroniskt läsbart pass som är giltigt i minst 6 månader efter det att resan har avslutats.

 

2. ESTA TILLSTÅND

Alla svenska medborgare som reser till USA måste registrera sig elektroniskt senast 72 timmar före avresa som en del av USAs Visa Waiver Program. Innresetillståndet kostar 14 USD per person och är giltigt i två år. Betalning av ESTA skall ske med ett personligt kreditkort. Tillståndet är knutet till passet och får man ett nytt pass måste man också söka ett nytt inresetillstånd. Om detta inte görs kommer man att nekas att komma in i USA. Returbiljett skall finnas och man får inte ha ett kriminellt förflutet. Observera att tillfälliga pass inte utställs för resor till USA.


Ansök om inresetillstånd
(ESTA - Electronic System for travel authorization)

Information om ESTA

 

Följande registrering av personuppgifter krävs för flygresan

1. SECURE FLIGHT PROGRAM

Korrekt namn som i passet, födelsedatum och -år samt kön måste läggas in i flygbokningen vid beställning. Informationen går till TSA - Transportation Security Administration, som är ansvariga för säkerheten vid flygresan. I de fall Secure Flight-informationen inte är korrekt, kommer det inte vara möjligt att utställa resedokument/flygbiljetter, och den som skall resa kommer att nekas ombordsstigning på flyget.

 

2. APIS - Advance Passenger Information System

Detta är personupplysningar som går till US Customs & Border Protection (ansvariga för tull och gränskontroll). Informationen skall läggas in i flygbokningen, och innehålla namn så som i passet, födelsedatum och -år, kön, passnummer och passets giltighetsdatum, samt nationalitet. Namn och adress på första bostad vid ankomst till USA. APIS information skall registreras senast 72 timmar före flygresans start og detta skall göras av kunden själv via flygbolagets hemsida. Det är kundens ansvar att uppgiven information är korrekt.

 

OBSERVERA!

Resande med annat medborgarskap och de som inte använder sig av USAs Visa Waiver Program skall kontakta USAs ambassad för upplysningar om Visum. Visum i förbindelse med rundresa skall som regel vara ett multivisum, då man reser in och ut från USA flera gånger under rundresan. Det är den resandes egna ansvar att se till att han/hon innehar korrekta resedokument och handlingar.

 

För ytterligare information, kontakta den Amerikanska ambassaden på tel. 08-783 53 00 eller besök http://stockholm.usembassy.gov/.

Pass

Pass

Alla som reser måste ha ett giltigt pass. Observera att pass med foto även krävs för spädbarn. Kontrollera att ditt pass är giltigt minst 6 månader efter aktuellt hemresedatum samt att ingen sida i passet på något sätt är skadad.

Ett pass som är trasigt är inte giltigt. För ytterligare frågor om pass, kontakta pass- alternativt polismyndigheten i din kommun. Golf Plaisir ansvarar ej för följderna om resenär ej har giltigt pass eller visum.

 

Id-kontroll av flygpassagerare

Enligt EU-direktiv har Sverige infört krav på ID-kontroll av passagerare också vid incheckning och ombordstigning på planet. Detta för att säkerställa att en passagerare som har checkat in bagage också medföljer på flygningen. Kravet gäller samtliga utrikes avgångar. Godkända ID-handlingar är pass, körkort och SIS märkta ID-kort.

Reseinformation från Svenska Ambassaden

Bagage, golfbag och bagagevikter

Bagage, golfbag på flyget och bagagevikter

Alla flygbolag har olika regler vad gäller vikten på ditt bagage när du reser. I tabellen nedan kan du se vad som gäller för just ditt bagage. Du kan även läsa på din faktura om din golfbag ingår i totalpriset för din resa.

 

För att veta mer om vilka regler som gäller för vätskor i handbagaget, klicka på länken nedan.

 

Regler för vätskor i handbagage

 

Om du har några frågor angående ditt bagage på resan, vänligen kontakta vår säljavdelning på 08-51930300.

 

Värdesaker/stödbegärligt gods såsom pengar, värdepapper, nycklar, smycken, glasögon, datorer och annan elektronisk utrustning ska förvaras i handbagage tillsammans med viktig medicin.

 

Golf Plaisir försöker alltid att inkludera/förbetala transport av golfbag hos de flygbolag vi använder oss av. Dessvärre är det inte alla flygbolag som accepterar detta. Lösningen blir då att resenärerna betalar detta vid utresa. Vi föreslår att gäster som skall betala transporten för golfbagen på flygplatsen beräknar 15-20 minuter extra vid incheckning för detta ändamål.

 

 Flygbolag

Väska

Golfbag

Handbagage

Kommentar

Övervikt

 TAP 23 kg 23 kg 8 kg 15 €/kg
 Turkish Airlines 20 kg 15 kg 8 kg 10 €/kg
 Aegean 23kg 15 kg 8 kg   36 €/väska
 Norwegian 20 kg 20 kg 10 kg 70 kr/kg
 Novair

20 kg inklusive handbagage

(30 kg för resor över 21 dagar.)

15 kg Max 5 kg

Förmånligt pris på extra bagagevikt om du förbokar.

Förboka extra bagagevikt här

80 kr/kg

 

 SAS Charter 20 kg
(30 kg för resor över 21 dagar.)
15 kg 5 kg

Förmånligt pris på extra bagagevikt om du förbokar.

Förboka extra bagagevikt här

70kr/kg
 SAS 23 kg 15 kg 5 kg 450 kr, 1-23 kg
 Jet Time 20 kg 15 kg 5 kg

Förmånligt pris på extra bagagevikt om du förbokar.

Förboka extra bagagevikt här

10 -15 €/kg
 Primera Air 23 kg 15 kg 10 kg

 

90 kr/kg
 Thomas Cook 20 kg inklusive max 6 kg handbagage 15 kg Max 6 kg

 

150 kr/ 5kg
 Detur 20 kg 15 kg 5 kg    
 Danish Air Transport 20 kg 15 kg 5 kg
 Air Greenland 15 kg 15 kg 5 kg    60 DKK/kg
 Condor 20 kg 15 kg 6 kg    
 Emirates 40 kg Inkluderat i 40 kg 7 kg    250 kr/kg
 Royal Air Maroc 23 kg 23 kg 10 kg    55 €/23 kg
 Bulgarian Air Charter 15 kg 15 kg 6 kg    150 €

Taxfree

Taxfree

Om du flyger med ett charterbolag så kan du förbeställa taxfreevaror.

 

Nedan finner ni en sammanställning på de charterbolag vi flyger med samt länkar för att beställa taxfreevaror.

 

Flygbolag

Beställning av Taxfree-varor

Novair

Länk till beställning av taxfreevaror

SAS Charter

Länk till beställning av taxfreevaror

Primera Air Länk till beställning av taxfreevaror
Danish Air Transport

Ingen förbeställning. Begränsat urval ombord

Thomas Cook

Länk till beställning av taxfreevaror

Logga in på sidan och välj Apollo som researrangör

Air Greenland

Ingen förbeställning. Begränsat urval ombord

Condor

Ingen förbeställning. Begränsat urval ombord

 

Vad får jag handla och när?

  • Parfym och kosmetika till taxfreepriser både vid avresa och ankomst.
  • Tobak till ordinarie priser
  • Godis och choklad både vid avresa och ankomst.

Alla resenärer med en slutdestination utanför EU kan köpa:

  • Parfym och kosmetika till taxfreepriser både vid avresa och ankomst.
  • Sprit, vin och champagne till taxfreepriser vid avresa.
  • Tobak till taxfreepriser vid avresa och till ordinarie priser vid ankomst.

Lista över EU-länder:

Belgien
Bulgarien
Cypern
Danmark
Estland
Finland
Frankrike
Grekland
Irland
Italien
Lettland
Litauen
Luxemburg
Malta
Nederländerna
Polen
Portugal
Rumänien
Slovakien
Slovenien
Spanien (Kanarieöarna undantaget, där gäller samma taxfreeregler som i länder utanför EU.)
Storbritannien
Sverige
Tjeckien
Tyskland
Ungern
Österrike

Valuta

Valuta

På de flesta av våra destinationer betalar man med lokal valuta. För resor till Turkiet rekommenderar vi endast Euro.

 

På alla våra destinationer går det utmärkt att betala med betal- och kreditkort.  

Vaccinationer

Vaccinationer

För att förebygga sjukdom under och efter din semester är det ditt eget ansvar att i god tid innan resan undersöka vilka vaccinationer du behöver ta. Genom ett besök på en vaccinationscentral får du hjälp med vaccinationsskydd samt råd om vilka förebyggande åtgärder du bör vidta för att inte bli sjuk. Researrangören har inte ansvar för att informera dig om sjukdomar och smitta som, permanent eller till och från, kan komma från resmålet. Vid graviditet gäller vissa restriktioner för flygresa. Hör med Golf Plaisir, din resebyrå eller flygbolaget.

Det är klokt att vara vaccinerad med ett bra grundskydd var du än befinner dig. Vilka kompletterande vaccinationer du behöver inför din resa beror på vart du skall resa, vilken typ av resa du skall göra och hur länge du skall vara borta. Vissa vaccinationer behöver tas flera gånger med några veckors mellanrum och många behöver tas några veckor innan avresa för att ge fullt skydd.

Se Sjukvårdsrådgivningens allmänna råd inför en resa på länken nedan.

1177.se

Eventuell avbokning

Eventuell avbokning

Tyvärr går inte allt som man har tänkt sig. Ibland blir man tvungen att avboka sin golfresa. Vi rekommenderar alla våra resenärer att se över sitt försäkringsskydd om oturen skulle vara framme.

 

Avbokning skall göras så snart ett hinder för resan uppstår. I resevillkoren finner du anvisningar för hur du ska gå tillväga vid avbokning. Eventuell återbetalning av avbokad resa sker till huvudresenärern så fort alla erforderliga handlingar är Golf Plaisir tillhanda. Om du inte kommer i tid till flyget avbokas resan och ingen återbetalning av resans pris sker.

 

Nedan kan du läsa om vad en avbokning kostar.

 

 

>30 dgr före resa

30-14 dgr före resa

14-8 dgr före resa

<8 dgr före resa

Resenär med avbeställningsskydd Avb.* + 200 kr Avb.* + 200 r Avb.* + 200 kr Avb.* + 200 kr
Resenär utan avbeställningsskydd Delinbetalning** 25 procent 50 procent 100 procent

*) Kostnaden för avbeställningsskyddet. Varierar beroende på resans pris mellan 250-700 kr. Läs mer.

**) Delinbetalningen är 1000 kr, om inte annat avtalats.

 

Vid vissa typer av flygbokningar kräver flygbolagen direktbetalning och flygbiljetterna är inte återbetalningsbara. Detta framgår då på din faktura.

Vår katalog och hemsida

Vår katalog och hemsida

Katalogen är presslagd i maj. Förändringar som ligger utanför vår eller våra leverantörers kontroll kan tillkomma fram till din avresa. Den senaste uppdaterade informationen finns på vår hemsida. Exempel på denna typ av förändringar kan vara nystartade byggnadsarbeten, inskränkningar i lokala båt- och bussförbindelser, minskat aktivitetsutbud mm. Bilderna i katalogen är ibland tagna med s k vidvinkelobjektiv vilket gör att hotell, pooler och rum kan framstå som större än i verkligheten. Tänk på att hotellen har rum även åt andra håll än vad som framgår av bilden och att alla rum inte ser likadana ut eller är lika stora. Vissa hotell har också fler byggnader än den/de som syns på bilden. Vi reserverar oss för tryckfel. 

 

Vi anger hotellets egna, officiella stjärnbeteckning i våra beskrivningar på hemsida och katalog.

Under resan

Mat på flyget

Måltider på flyget

Det framgår på bekräftelsen/fakturan om mat på flyget är förbeställd och ingår i priset. Det går inte att säga något generellt, men ofta är maten på inrikesflyg av det enklare slaget. Tänk gärna på det om ni börjar bli hungriga, har en inrikesflygning framför er och sen en längre transfer till hotellet. Skulle mat/dryck ta slut ersätter inte Golf Plaisir för detta.  

Ankomst

Ankomst

När ni har landat på flygplatsen hämtar ni ert bagage på bagagebandet. Vid vissa flygplatser levereras specialbagage (golfbagar) vid ett större bagageband i bagagehallen. Håll utkik efter skyltar eller fråga personal i bagagehallen.

När allt bagage är uthämtat beger ni er ut i ankomsthallen. Där väntar Golf Plaisirs ortspersonal på er. De hälsar er välkomna och visar er ut till er transfer. När alla resenärer har kommit ut till bussen är det dags att åka till destinationen. 

Sjukdom

Sjukdom

Kontakta alltid läkare för att erhålla läkarintyg på att ni varit sängliggande eller ej haft möjlighet att spela golf. Detta krävs för att ni ska kunna erhålla ersättning från ert försäkringsbolag. 

 

Skulle sjukdom innebära att man behöver hemtransport, är det ditt försäkringsbolag som hanterar detta. Naturligtvis finns vår egen ortspersonal också med och stöttar. Ta gärna med dig ditt försäkringsnummer om olyckan skulle inträffa.

Ortspersonal

Ortpersonal

På alla Golf Plaisirs destinationer har vi vår egen ortspersonal på plats. Normalt består det av två personer, en golfvärd samt en golfinstruktör. Golfvärdens uppgift är att arrangera transfers från flygplatsen, anordna utflykter och tävlingar på destinationen, hålla koll på starttider mm. Golfinstruktör assisterar golfvärden i detta arbete samt bedriver lektionsverksamhet och golfskola (Golf Academy). Vår personal är synliga och behjälpliga under er vistelse.

På destinationen kommer ni att få vår ortspersonals lokala mobiltelefonnummer så att ni kan få tag i dem när ni så behöver. Tveka aldrig att ta hjälp med något från vår ortspersonal.

Försenat bagage

Försenat bagage

Dessvärre händer det att bagage inte kommer med flighten som planerat. Detta kan bero på en mängd olika orsaker.

 

Om ditt bagage inte återfinns på bandet rekommenderar vi att du gör följande:

  • Kontrollera att bagaget inte ligger på något annat bagageband.
  • Kontrollera att bagaget inte ligger på bandet för specialbagage (gäller golfbagar).
  • Försök få fram information till vår ortspersonal som står och väntar på er i ankomsthallen. Vår personal har dessvärre inte tillträde till bagageutlämningen, men det är viktigt att de får informationen så att de kan hålla transfernavgången åt er.
  • Uppsök disken för förlorat bagage (luggage claim).
  • Gör en anmälan om saknat bagage. Se till att du får en skriftlig rapport (PIR-rapport) för ditt saknade bagage. På denna skall det finnas uppgifter om vilket bagagenummer anmälan gäller, telefonnummer för att fråga om bagaget samt ärendenummer på rapporten.
  • Se till att du får uppgifter om vilken flight som bagaget beräknas anlända med.

Ta hjälp av vår ortspersonal för att lokalisera bagaget om nödvändigt.

Oftast kommer bagaget med nästa möjliga flight. Flygplatsen anlitar då en budfirma eller taxi för att transportera bagaget till hotellet.

 

För att senare kunna begära ersättning från flygbolag är det viktigt att begäran görs inom 21 dagar och att ni kan uppvisa original av PIR-rapport, flygbiljett och kvitton för relevanta utlägg.

 

Naturligtvis skapar det problem när bagage blir försenat. En god idé kan vara att packa en uppsättning underkläder och hygienartiklar i handbagaget. Se till att du inte överskrider reglerna för att ta ombord vätskor på planet.

 

Du vet väl att du kan köpa en specialförsäkring för försenad golfbag? Läs mer här.

Förlorat eller skadat bagage

Förlorat eller skadat bagage

Dessvärre händer det att bagage inte kommer med flighten som planerat. Väldigt sällan händer det även att bagage går helt förlorat.

 

Om ditt bagage inte återfinns på bandet rekommenderar vi att du gör följande:

Kontrollera att bagaget inte ligger på något annat bagageband
Kontrollera att bagaget inte ligger på bandet för specialbagage (gäller golfbagar)
Försök få fram information till vår ortspersonal som står och väntar på er i ankomsthallen. Vår personal har dessvärre inte tillträde till bagageutlämningen, men det är viktigt att de får informationen så att de kan hålla transfernavgången åt er.
Uppsök disken för förlorat bagage (luggage claim).
Gör en anmälan om saknat bagage. Se till att du får en skriftlig rapport (PIR-rapport) för ditt saknade bagage. På denna skall det finnas uppgifter om vilket bagagenummer anmälan gäller, telefonnummer för att fråga om bagaget samt ärendenummer på rapporten.
Se till att du får uppgifter om vilken flight som bagaget beräknas anlända med.
Ta hjälp av vår ortspersonal för att lokalisera bagaget om nödvändigt.

Oftast kommer bagaget med nästa möjliga flight. Flygplatsen anlitar då en budfirma eller taxi för att transportera bagaget till hotellet.

 

Skada eller förlust av bagaget måste anmälas omgående och personligen till flygbolagets representant på flygplatsen. Om något skulle hända ditt bagage ersätts du i enlighet med flygbolagets gällande bestämmelser. Vänligen notera att flygbolagens ersättning för förkommet eller skadat bagage är begränsat. Vi ber dig läsa den information som finns på respektive flygbolags hemsida gällande ersättning. Viss information finns även på boardingkortets baksida. Har du en reseförsäkring/hemförsäkring gäller den oftast även skadat och förkommet bagage. Hör efter med ditt försäkringsbolag.

 

För att senare kunna begära ersättning från flygbolag är det viktigt att begäran görs inom 21 dagar och att ni kan uppvisa original av PIR-rapport, flygbiljett och kvitton för relevanta utlägg.

 

Naturligtvis skapar det problem när bagage går förlorat. En god idé kan vara att packa en uppsättning underkläder och hygienartiklar i handbagaget. Se till att du inte överskrider reglerna för att ta ombord vätskor på planet.

 

Du vet väl att du kan köpa en specialförsäkring för förlorad golfbag? Läs mer här.

Transfer

Transfer

Transfer från flygplatsen till hotellet t/r ingår på alla våra resor där resenärerna köpt en paketresa med ordinarie flygresa. Transfern kan vara med bil, taxi, minibuss, liten turistbuss eller stor turistbuss. Detta bokas av Golf Plaisirs ortspersonal och valet av fordon beror på hur många resenärer som skall följa med på transfern. På vissa destinationer har vi flera ankommande flyg inom kort tid. Resenärer som ankommer med dessa flghter kommer då att åka på samma transfer.

 

Observera att transfer inte ingår i resans pris om ni ankommer med egen bil, tåg eller har bokat en egen flygresa. Transfer ingår heller inte om ni ankommer med annat flyg än vår ordinarie flight till destinationen.

 

Det är alltid angivet på din faktura om transfer flygplatsen t/r ingår eller inte.

 

Vill ni köpa till transfer? Kontakta då Golf Plaisirs säljavdelning, 08-51930300.

Incheckning på hotellet

Incheckning på hotellet

När ni kommit fram till hotellet är det dags att checka in på hotellet. Alla hotell har olika rutiner för detta.

 

Generellt gäller följande:

  • Lämna över ditt pass till hotellreceptionisten som tar en kopia på detta.
  • Fyll i blanketten för incheckning
  • Lämna över kreditkort som garanti för betalning av slutnota. Hotellet kan i vissa fall reservera ett belopp på kortet som släpps när slutnotan är betald.

Om ni anländer med vår ordinarie flight kommer vår ortspersonal vara närvarande när ni checkar in på hotellet. Ta gärna hjälp av vår ortspersonal. På vissa destinationer har vi även möjlighet att förbereda incheckningen redan på transfern från flygplatsen.

 

Enligt internationella hotellbestämmelser sker gästbyte kl 12.00 men ibland även tidigare. Därefter måste städerskorna få en chans att iordningställa rummen. Detta gäller även om du avreser på kvällen eller natten.
Ibland måste du själv ta ansvar för ditt bagage. Enligt samma regler kan inte ankommande gäster förvänta sig att få tillgång till sitt rum förrän kl 15.00 på ankomstdagen. På avresedagen kan hotellet, i mån av tillgång, erbjuda ett gemensamt rum för ombyte, vila och dusch, till de hemresande resenärerna.

Hotellrum och lägenheter

Hotellrum och lägenheter

 

Hotellrum

Bilderna i katalogen/hemsidan är ibland tagna med s k vidvinkelobjektiv vilket gör att hotell, pooler och rum kan framstå som större än i verkligheten. Tänk på att hotellen har rum även åt andra håll än vad som framgår av bilden och att alla rum inte ser likadana ut eller är lika stora. Vissa hotell har också fler byggnader än den/de som syns på bilden.

 

3-bäddsrum / extra säng

För det mesta går det alldeles utmärkt att sätta in en extrasäng på rummet. Extrabädden består oftast av en fällbar säng eller bäddbar soffa/fåtölj, vilket innebär en lägre komfort än en ordinarie säng. Rum och lägenheter är dessutom planerade för två personer, så du bör räkna med minskat utrymme med en extrasäng på plats. Extra sängen kan även vara något kortare än 2 meter.

 

Lägenheter

Lägenheterna är inte lika välutrustade som våra bostäder hemma. De utrustas normalt efter antalet ordinarie bäddar både vad gäller möblemang och husgeråd. Det är i allmänhet ovanligt att lägenheterna är utrustade med vad vi kallar vardagsrumsmöbler. Lakan och handdukar finns alltid att tillgå.

Köket lämpar sig i regel bara för enklare matlagning. Lägenheter som beskrivs ha enkel köksutrustning uppfyller respektive lands turistorganisations minimikrav, vilket innebär: ett glas, en kopp, en tallrik, en uppsättning bestick per person samt en kastrull, en stekpanna och en liten kaffepanna. Vissa lägenheter har en något utökad köksutrustning. Osthyvel, potatisskalare och kaffekokare hittar du dock endast i undantagsfall. Förbrukningsvaror som t ex rengöringsmedel, diskborste, toalettpapper och disktrasa ingår ej i resans pris. Både totalyta och planlösning kan variera mellan lägenheterna på ett och samma lägenhetshotell.

Måltider och pension

Måltider och pension

Du hittar information om din pension du har bokat på din faktura som du erhöll vid bokningstillfället.

 

Självhushåll

I några paket och i Longstay är det möjligt att boka lägenhet i självhushåll. Det är svårt att beskriva en generell standard för matlagningsmöjligheter, men köken är främst anpassade för enklare matlagning. Vill du veta mer exakt vad som är tillgängligt på just ditt resmål, vänligen kontakta oss på info@golfplaisir.se eller 08-51930300.

 

Frukost

Om det inte står annat på din faktura är det frukostbuffé under 7 dagar.

 

Lunch och middag i pensionspaket

Varje resmål har sitt eget upplägg, vad gäller buffé, fasta menyer eller à la carte. Normalt framgår detta av fakturan, men skulle du vilja veta mer så vänligen kontakta oss på info@golfplaisir.se eller 08-51930300.

 

Halvpension – halvpension består i de flesta fall av 7 frukostar och 5 middagar exklusive dryck . Exakt vad som gäller för de olika golfresmålen står på hemsidan och på fakturan.

Semi-All Inclusive – Detta är halvpension men det ingår dryck till middagen och i vissa fall även i baren mellan klockan 18:00-24:00.

 

All inclusive

All inclusive gäller endast på det hotell där man bor under vistelsen, ej utflykter, golfklubb eller på annan golfbana. Om ni skulle vara ute och spela golf under ordinarie öppettider för lunch, kan ni tyvärr inte få tillbaka några pengar för det. Observera att det ofta finns en särskild dryckesmeny för All Inclusive-gäster. Denna meny består oftast av lokala alkoholfria och alkoholhaltiga drycker. På de flesta All Inclusive-hotell ingår främst alkoholfri dryck och öl i minibaren på rummet.

Transfer till golfbanan

Transfer till golfbanan

De allra flesta av Golf Plaisirs hotell ligger i direkt anslutning till golfbanan. Vissa av hotellen har en kortare transfer till golfbanan. Ofta är denna transfer specialarrangerad för Golf Plaisirs resenärer, och innebär att antalet transfers till och från golfbanan är beroende på antalet resenärer den aktuella veckan. Då hotellet har en transfer till golfbanan/golfbanorna även för övriga resenärer finns en turlista på plats. Vår ortspersonal kommer att informera om vad som gäller angående transfers till golfbanan under er vistelse.

Vi försöker alltid se till att de som har den tidigaste starttiden är på golfklubben ca 30 minuter före start.

Välkomstmöte

Välkomstmöte

På våra destinationer arangeras varje vecka ett välkomstmöte. På detta informella möte kommer vår golfvärd informera om vad som händer under veckan. Ni kommer även få information om alla praktiska saker, såsom förvaring av golfbagar, eventuell transfer till golfbanan, tävlingar, starttider mm. Ni har också möjlighet att ställa frågor.

Vår golfinstruktör kommer även ha en kortare presentation av sig själv och vad han/hon har att erbjuda i instruktionsväg under veckan.

Vi rekommenderar alla våra gäster att delta i välkomstmötet. Detta är ett bra sätt att hålla sig informerad och att på så sätt få ut maximalt av sin golfresa. Ni får dessutom träffa alla andra som deltar på er golfresa.

Klädsel

Klädsel

Flera av våra golfbanor har en "dress code". I korthet är minimikraven krage på pikétröja och knälånga shorts. Gymnastikskor och jeans accepteras inte på många destinationer.

 

Är du osäker så kontakta oss på info@golfplaisir.se eller 08-51930300.

Golfvagnar och golfbilar

Golfvagnar och golfbilar

Golfvagnar finns att hyra på samtliga resmål. Har ni Kinbag bör ni vara medvetna om att om banan är blöt kan det vara förbjudet med vagn. Det är ej tillåtet att ta med golfvagn på flyget.

 

Golfbilar finns att hyra på nästan alla destinationer. Priset kan variera kraftigt från 250 kr och uppåt per 18 hål. Har ni på grund av sjukdom krav på golfbil ska den förbokas vid bokningen. Det är golfklubben som avgör om golfbilar tillåts vid blött väder och Golf Plaisir ersätter inte för uteblivet spel om golfbil inte tillåtits på golfbanan.

Undrar du över exakt pris på golfvagn och golfbil eller vill förboka en golfbil kontakta oss på info@golfplaisir.se eller 08-51930300.

Starttider på golfbanan

Starttider och greenfee

Vi förbokar våra starttider på våra destinationer långt i förväg. Starttiderna ligger oftast i rad, t ex 08.00-10.00. Våra starttider anslås alltid på vår anslagtavla på destinationen. Starttiderna för nästa dag anslås vid ett visst klockslag på denna anslagstavla. Det är inte möjligt att boka starttider hemifrån innan avresa.

 

Greenfee gäller för hela dagen om inte annat anges på bokningen. Golf Plaisir ersätter inte för outnyttjad greenfee som är förbetald eller på de resmål där greenfee ingår i resans pris. Golf Plaisir garanterar inte spel på ankomst eller avresedagen. Vid heldagsgreenfee är 18 hål förbokade och mer spel kan bokas i mån av plats efter att ni avslutat de första 18 hålen. Läs mer om greenfee och starttider här.

Banarbete eller stängd bana

Banarbete eller stängd bana

Golf Plaisir reserverar sig för underhållsarbete på banorna som måste göras för att standarden på golfbanan skall kunna bibehållas. Vi reserverar oss också för banornas kondition som kan variera på grund av klimat och nederbörd.


I de fall där golfbanan tvingas stänga på grund av väderförhållande såsom regn, storm, torka, snö, frost, åska eller annan orsak då spel på banan kan medföra skada för spelare eller banan utgår ingen ersättning.

Pool

Pool

De flesta hotell har utomhuspool, men de är inte alltid öppna under vår säsong. Pool kan ibland vara avgiftsbelagd, särskilt när den ingår i en Spaanläggning. Vill du veta vad som gäller på just ditt resmål, vänligen kontakta oss på info@golfplaisir.se eller 08-51930300.

Utflykter och tävlingar

Utflykter och tävlingar

Vår ortspersonal arrangerar varje vecka utflykter på våra destinationer. Ofta är det besök i någon större stad eller någon kulturhistoriskt intressant plats som besöks. Information om utbudet av utflykter erhålls på välkomstmötet på respektive destination. Information kommer även finnas på anslagstavlan på destinationen, där även anmälan till utflykterna kommer att ske.

 

En till tre tävlingar arrangeras per vecka på våra resmål där vi har golfvärd. Vinn fina priser och ett presentkort på 1000 kr.

 

Betalning sker på destinationen kontant i lokal valuta.

Golf Academy

Golf Academy

Golf Academy finns på de flesta av våra resmål. Golf Academy börjar normalt dagen efter officiell ankomst. Vi kan givetvis anpassa så att Golf Academy kan starta på annan dag om det är en grupps önskemål. Golf Academy är anpassad så att ni oftast kan deltaga utan att missa våra övriga arrangemang såsom tävlingar, utflykter mm. Mer detaljer om Golf Academy får ni av vår golfpro vid ankomst. Golf Academy bör bokas i Sverige men betalas på plats. Under perioder då vi inte har några anmälningar till Golf Academy före avresa, kan Golf Academy ställas in och vår pro flyttas till annat resmål. Om inte Golf Academy förhandsbokats utgår ingen ersättning.

 

Läs mer om Golf Academy här

Avresa

Avresa

Innan det är dags för avresa finns det några saker att tänka på:

  • Kontrollera ordentligt att du inte har lämnat kvar några saker på rummet.
  • Placera pass och biljetter så att de är lättillgängliga.
  • Betala gärna din slutnota kvällen innan. Då slipper du stressen när alla resenärer skall checka ut samtidigt.
  • Bär bagaget till lobbyn och placera det i hotellets bagagerum
  • Var i god tid till transferbussen.
  • Om ni får hjälp med bagaget, var noga med att kontrollera att ditt bagage har lastats i och ur bussen.

Vi försöker se till att våra resenärer är på flygplatsen för avresa i god tid.

Efter resan

Utvärdering av resan

Utvärdering av resan

Det går ut ett mail efter hemkomst till den som bokat resan (huvudbokaren). Där kan man lämna feedback på resan. Hoppas ni har möjlighet att fylla i detta och hjälpa oss bli bättre!

 

Vänligen maila oss om du har ändrat mailadress.

info@golfplaisir.se

Nästa resa

Nästa resa

Vi vet att många av våra resenärer gärna planerar sin nästa golfresa i god tid. För att vara säker på att ni har en plats kan ni göra en intresseanmälan till oss redan innan programmet har presenterats på hemsidan och i katalogen. Kontakta Golf Plaisirs säljavdelning på telefon 08-51930300 för att göra din intresseanmälan. När programmet är klart återkommer vi med pris och upplägg för din resa.

Facebook

Facebook

Nu har Golf Plaisir en egen sida på Facebook. Glöm inte att gå in och "gilla" vår sida. Du kommer att få speciella erbjudanden som gäller endast för de som "gillar" Golf Plaisir. Dessutom håller du dig informerad om evenemang, nya destinationer mm.

 

Facebook startsida

Golf Plaisir på Facebook